.

.

پس از نه روز مذاکره  بسیار فشرده و تلاش های فراوان فرزندان انقلاب در سیزده فروردین بیانیه ای  در دانشگاه پلی تکنیک  شهر لوزان سوییس توسط محمدجود ظریف و موگرینی قرایت شد.

در سالی که به واسطه فرصت ها و چالش های پیش رو به نام " دولت و ملت، همدلی و همزبانی" نام گرفت.اولین میدان آزمون برای تحقق این شعار فراهم آمده است. مذاکرات فشرده لوزان و با صدور بیانیه مطبوعاتی آن افکار عمومی دنیا را درگیر خود کرد. جو ناشی از مذاکرات طوری بود که طرف های درگیر موضوع دو جریان صفر و یکی را شکل دادند. عده ای توافق (بخوانید بیانیه یا چار چوب مفهومی) را کوبیدند و بعضی آن را آنقدر ارج نهادند که انگار به آرمان هایشان رسیده اند.

عده ای به دفاع از هر آنچه مربوط به مذاکرات هسته ای است میپردازند و همچنین عده ای مخالفت با هر آنچه  در مذاکرات است. در این بین خود مذاکرات هم مهم نیست و صرفا مخالفت این دو گروه مهم میگردد. عده ای هم در این بین میگویند صبر کنیم تا ببینیم رهبری چه می فرمایند. که امام خامنه ای در اول مرداد سال نود و سه در دیدار دانشجویان به این سخن پاسخ داده اند:

"نسبت به اشخاص، نسبت به جریان ها، نسبت به سیاست ها، نسبت به دولت ها موضع داشتت باشید،نظر داشته باشید. این جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبری درباره فلان شخص ، یا فلان حرکت، یا فلان سیاست چه موضعی اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضع گیری کنید؛ نه اینکه کارها را قفل خواهد کرد.رهبری وظایفی دارد، آن وظایف را اگر خدای متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفی دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم گیری کنید؛منتها معیار عبارت باشد از تقوا؛معیار ،تقوا باشد،"

البته این فضا، برای ما یک فرصت است.برای محک زدن میزان تقوا بالاخص تقوای سیاسی است.

حال بعد از ان مقدمه به سراغ بحث اصلی برویم.

بیانیه در فرهنگ واژه های مصوب فرهنگستان به معنی:

نوشته ای که برنامه عمل یک شخصیت یا دولت یا گروه سیاسی در آن مشخص شود.

در اینجا بین بیانیه و توافقنامه و قرارداد و چارچوب مفهمومی ابهام پیش می آید. که اگر با دقت بنگریم. این متن به توافق بیشتر شباهت دارد.

بین متن هایی که جمهوری اسلامی ایران و غرب قرایت کردند، تناقض هایی وجود دارد؛ که به نکات کلی آن اشاره میکنیم:

- تحریم ها:

در متن  قرایت شده توسط جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی و ملی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد، و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به شرط راستی آزمایی متوقف خواهد کرد و علاوه بر این قطعنامه های مرتبط با هسته ای لغو خواهد گردید.

البته این را باید متذکر شویم قطعنامه ها فقط هسته ای نیست. در قطعنامه سال 1929میلادی به غنی سازی، موشک های بالستیک، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم محکوم شده ایم.فلذا این گونه تحریم ها لغو نخواهد شد، در صورتیکه بیشتر تحریم ها و فشار ها از ناحیه این اتهام هاست. و بر این اساس سایر تحریم ها برای صنعت موشکی و نقض حقوق بشر همچنان پا بر جاست.

طبق متن ظریف حرف از لغو تحریم ها زده شده ولی آنها از تخفیف تحریمی و لغو تدریجی تحریم ها صحبت میکنند.

مورد بعدی مشروط بودن تحریم هاست ، که در صورت راستی آزمایی آژانس تحریم ها برداشته خواهد شد.در حالیکه برای ما بار ها عدم راستی خود آنها ثابت شده است. همچنین تا زمانی که تحریم ها برگشت پذیر باشند، جذب سرمایه گذاری خارجی نداریم و این به هیچ وجه برای اقتصاد ما کارآمد نیست.

- مباحث فنی:

در متن جمهوری اسلامی ایران(برجام) در خصوص غنی سازی ده سال اعلام شده با بیش از پنج هزار سانتریفیوژ نسل اول غنی سازی در نطنز اعلام شده اما در متن وزارت خارجه آمریکا بازه های زمانی پانزده، بیست، بیست و پنج ساله با بازرسی های فشرده و سختگیرانه و در قالب پروتکل الحاقی و در حوزه ای ساخت تاسیسات جدید غنی سازی، راکتور آب سنگین و زنجیره تامین اورانیوم مطرح شده اند.

در فردو طبق متن وزارت خارجه ایران هزار سانتریفیوژ با تمام ساختار ها و زیر ساخت های آماده به کار حفظ نگهداری خواهد شد و فقط فردو تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی میشود، اما طبق متن وزارت خارجه آمریکا اشاره ای به اینها نشده و فقط محدودیت غنی سازی پانزده ساله و اینکه دو سوم تاسیسات غنی سازی فردو از این سایت خارج خواهد شد.

فردو که یک زمانی سایت هسته ای امن محسوب میشده حالا باید به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شود، که این کار را میشد شرایطش را در یک دانشگاه با هزینه کمتر فراهم کرد.

در مورد آب سنگین اراک طبق متن وزارت خارجه ایران، آب سنگین بازسازی و پیشرفته خواهد شد، اما طبق متن وزارت خارجه آمریکا آب سنگین اراک باز طراحی شود به طوریکه امکان رسیدن به مقاصد نظامی را نداشته باشد.

در پی این موضوعات مطرح شده، طبق این متن توافق شده در بازه زمانی بین خواندن این متن در لوزان و توافق اصلی، ایران این کارها را برای بحث اعتماد سازی انجام دهد.

ما بعد از توافق ژنو به عهد خود وفا کردیم، اما غرب به قرار خود نیز پایبند نبود، حتی تحریم های خود را افزایش داد.پس منطق حکم میکند که در این مدت زمانی غرب در قبال ما اعتماد سازی کند.

همه این موارد گفته شد تا ثابت کنیم طرف مقابل ما بسیار خدعه گر است و به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و ما طبق سفارش رهبری به تیم مذاکرات هسته ای اطمینان داریم و حرف آنها برای ما سند محسوب میشود. تمام تلاش دولت معطوف به این است که امکان پیشرفت کشور و رفاه مردم را فراهم آورد و گره از مشکلات معیشتی مردم باز کند.ولی متاسفانه تلاش خود را فقط به مذاکرات معطوف کرده است. تلاش دولت در یک سال و نیم گذشته چندان نتیجه بخش نبوده . لذا از دولت محترم انتظار می رود که با همدلی و همزبانی با مردم، فرصت باقیمانده را مغتنم شمرده و به ظرفیت های درونی و مردم چه در همه امور بخصوص امور اقتصادی اعتماد کند و راه برون رفت از مشکلات را در درون کشور جستجو کند.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.