.

.

یکی از تأثیرات غدیر در زندگی امروزه بحث بیداری اسلامی است .حال چند سؤال در ذهن ما پیش می آید که آیا غدیر یک موضوع فرقه‌ای و درون گروهی بین مسلمانان است که در پدیده‌های خیزش اسلامی و بیداری اسلامی و احیای تمدن اسلامی موضوعی فرعی به شمار ‌رود؟

آیا اگر جامعۀ اسلامی بر مبنای ثقلین -که پیام اصلی غدیر بود- حرکت می‌کرد، مفهومی به نام «خواب طولانی مسلمانان» اتفاق می‌افتاد که اکنون مفهوم بیداری جهان اسلام از آن خواب طولانی، مطرح باشد؟

آیا اگر تمدن اسلامی بر مبنای غدیر شکل می‌گرفت به سرنوشت انحطاط دچار می‌شد، که اکنون مسلمانان به دنبال احیای آن تمدن باشند؟

 ظهور اسلام و بیداری انسان

جهان با ارادۀ الهی و با ندای آسمانی "اقْرَأْ بِاسْمِ رَبّکَ الّذِی خَلَقَ"(علق/1) و "قُمْ فَأَنذِرْ"(مدثر/2) بعد از خواب طولانی "فَتْرَةٍ مِنَ الرّسُلِ"(مائده/19) بیدار شد. برگزیدۀ خدا رسول اعظم(ص) بر چشمان خواب گرفتۀ انسان‌ها آب رحمت افشاند. دست آنان را گرفت و غل و زنجیر (موانع و مشکلات) را از دست و پای آنان باز کرد "وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ" (اعراف/157) و بر اساس دین حق و تسلّط همیشگی بر ادیان باطل مبعوث شد. "هُوَ الّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَدِینِ الْحَقّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلّهِ"(توبه/33)

و تداوم و اوج‌گیری دین حق تا روز قیامت و ورود بر حوض را، بر دو بال و بر مبنای ثقلین اعلام فرمود: «إنّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما إن تمسکتم بهما لن تضلّوا ابداً» کتاب خدا قرآن که به تصریح خدای بزرگ مدار حق است آنجا که فرمود"نَزّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقّ"(آل عمران/3) و جانشینان راستین رسول اکرم(ص) که به تصریح خدای منان ائمه حق‌اند "وَمِمّنْ خَلَقْنَا أُمّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقّ وَبِهِ یَعْدِلُونَ"(اعراف/181) از همان ابتدای ظهور دین حق و بر اساس واقعیت کشمکش همیشگی حق و باطل، باطل در قالب‌ها و شکل‌های مختلف رو در روی این جریان حق ایستاد که دشمنان خارجی دین حق نظیر صاحب منصبان و فرمانروایان ظالم گرفته تا دشمنان داخلی نظیر جاهلان متنسّک و  عالمان متهتّک است.

ملاک خواب و بیداری مسلمان

بر این اساس مسلمانان بیدار کسانی بودند که این دو ثقل را گرفتند و آن را ولو با قیمت آوارگی، شکنجه و شهادت رها نکردند؛ بنابراین بیداری و خواب، خمودی و هوشیاری هر مسلمان در طول تاریخ اسلام به میزان دوری یا نزدیکی او به این دو ثقل عظیم بستگی داشت و جامعۀ اسلامی هر اندازه که به این دو مبنای مبارک نزدیک می‌شد، به عرصه‌های رشد و معرفت و تمدن دست می‌یافت 

غدیر آبشخور و چشمه سار زلالی است که در بستر زمان جاری میباشد و روح های تشنه و عطشناک را سیراب می نماید.

 ولایتی که در حدیث غدیر است به معنای حکومت است نه به معنای مقام معنوی … مسئله مسئله حکومت است . مسئله مسئله سیاست است . خدای تبارک و تعالی این حکومت را و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند. چنانچه خود رسول خدا سیاست داشت و حکومت بدون سیاست ممکن نیست . این سیاست و این حکومتی که عجین با سیاست است در روز عید غدیر برای حضرت امیر ثابت شد… آن که خدای تبارک و تعالی جعل کرد و دنبالش هم برای ائمه هدی جعل شده است حکومت است لکن نگذاشتند که این حکومت ثمر پیدا بکند . بنابراین حکومت را خدا جعل کرده است برای حضرت امیر ( . علیه السلام) حکومت یعنی سیاست یعنی عجین با سیاست . از اعوجاج هایی که پیدا شده است مع الاسف … بزرگ ترینش این است که دست هایی از زمان سابق از زمان خلفای اموی و خلفای عباسی ـ علیهم لعنه الله ـ از آن زمان دست هایی پیدا شده است که بگویند که دین علی حده از مسائل است و سیاست علی حده از حکومت است.

 حضرت امام خمینی )ره) می فرمایند : « غدیر آمده است که بفهماند سیاست به همه مربوط است در هر عصری باید حکومتی باشد » با نظریه حکومتی « ولایت فقیه » در عصر غیبت که خود واضع و تبیین گر و تعقیب کننده اهداف آن با رهبری انقلاب اسلامی ایران و بنیان نهادن نظام اسلامی بود به ضرورت قطعی و مشروع و معقول تشکیل حکومت اسلامی در این عصر و پس از آن تصریح می کنند و همه دلسوزان اسلام و همراهان خود در این حرکت الهی را به بیداری و هشیاری هر چه بیشتر در برابر فعالیت های جریان های فکری و سیاسی معاند و استمرار مجاهدت های وقفه ناپذیر در صیانت از دستاوردهای انقلاب و محافظت از نظام جمهوری اسلامی ایران ترغیب می نمایند و به مقاومت کامل در برابر تخریب ها و تلاش های مرموز و آمیخته با فتنه انگیزی و نفاق فکری و سیاسی کسانی که حتی در اردوگاه های خودی نفوذ کرده و در صف دلسوختگان و انقلابیون درآمده اند و هدف استحاله فرهنگی و گمراه سازی سیاسی و فریب و اغوای نسل های بی اطلاع از وقایع دوران سخت و طاقت فرسای مبارزات انقلابی را در سر می پرورانند فرامی خوانند.

یقیناً راه امت اسلامی در مسیر رسیدن به حق راهی جز مسیر جاودان غدیر یعنی قرآن و اهل بیت پاک پیامبر)صلی الله علیه و آله) نیست؛ بر همین اساس، بیداری امت بزرگ اسلامی را از جوشش کرانۀ غدیر می‌بایست جست وجو کرد. از برکات آن فرهنگ ناب غدیر و تمسک به ثقلین بود که سه دهۀ پیش بیداری اسلامی به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران انجامید و متعاقب آن بیداری عالم اسلام را به دنبال داشت و به مسلمانان جهان شجاعت و غیرت بخشید.

یقیناً این حرکت عظیم و مبارک که قیام در راه حق است به هدف اعلای خود که همان احیای کلمۀ حق در سراسر عالم است نائل خواهد شد"ذلِکَ بِأَنّ اللّهَ هُوَ الْحَقّ وَأَنّ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَاطِلُ وَأَنّ اللّهَ هُوَ الْعَلِیّ الْکَبِیر"لقمان/30


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.