.

.

در نخستین روز سال جدید رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مد ظله العالی) در مشهد مقدس در بیانات گوهر بارشان در وهله اول به تبیین شاخص های شکل دهنده یا هندسه نظام اسلامی پرداختند.

منظور از مهندسى نظام اسلامى تبیین و ترسیم چارچوب کلى و محورى نظام اسلامى در ابعاد مختلف سیاسى , اقتصادى , فرهنگى , اجتماعى و . . . به منظور حفظ هویت اصیل نظام و پرهیز از روزمرگى و دور افتادن و انحراف از آرمانها و خطوط اصیل انقلاب اسلامى و ارائه الگویى روشن فراروى بشریت در مقابل الگوهاى غربى است که ناتوانى آنها در اداره امور انسانها آشکار گشته است .

اگر نگاهی به تعریف مهندسی نظام اسلامی بیاندازیم،برخی از اهداف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مثل مقابله با الگوهای غربی کاملا مشهود است.

الگویی که باید بر مبنای آن حرکت به سمت آرمان ها و پیشرفت با محوریت فرهنگ و بر مبنای شاخص های اسلامی باشد،نه مبتنی بر تفکر مدرن توسعه گرای وارداتی از غرب.

سومین مرحله از پنج وهله فرآیند انقلاب اسلامی، سه بخش دارد:

الف)پیدایش

ب)تغییرات

ج)تکامل

که در حال حاضر بحمدالله در مرحله تغییرات دولت اسلامی هستیم،که در اینجا بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پیش می آید که با کمی دقت این بحث در قالب مهندسی نظام اسلامی کاملا منظور  شده است.

مهندسی نظام در هر بخش جدا از سایر بخش ها نمی باشد و به دلیل پیوستگی فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امور اجتماعی باید در هر بخش به بخش های دیگر نیز توجه نمود.

رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مد ظله العالی) با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه حج نماز ، زکات، امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان شاخص های شکل دهنده هندسه نظام اسلامی معرفی می نمایند و ضمن بشارت مبنی بر اینکه هر ملتی که این شاخص ها را داشته باشد، خداوند نصرت عطا می فرمایند و آن ملت را از زیر سلطه قدرتمندان سلطه گر خارج میکند، جنبه های فردی و اجتماعی هر یک از این شاخصه ها را بیان   میفرمایند.

امام خامنه ای ضمن یادآوری فریضه های نماز و زکات به مهم ترین واجب فراموش شده یعنی امر به معروف و نهی از منکر اشاره فرمودند.

از نظر معظم له بالاترین معروف ها که باید مد نظر قرار گیرد حفظ نظام اسلامی، حفظ آبروی ملت ،اعتلای فرهنگ، سلامت اخلاقی، سلامت محیط خانواده، تربیت نسل جوان، رونق اقتصاد و تولید، همگانی کردن اخلاق اسلامی، گسترش علم و فناوری، عدالت قضایی و اقتصادی، مجاهدت برای وحدت اسلامی و اعتلای ملت و اقتدار امت است.

همچنین ایشان بالاترین نهی ها را نیز تضعیف نظام اسلامی، تضعیف آبروی ملت، تضعیف فرهنگ، تضعیف سلامت محیط خانواده، ضعف در تربیت نسل جوان، تضعیف اقتصاد و تولید، بی اخلاقی و تضعیف اخلاق اسلامی، تضعیف علم و فناوری، بی عدالتی قضایی و اقتصادی، تفرقه افکنی و تضعیف وحدت و ایجاد پسرفت و انفعال در ملت ذکر فرمودند.

که لازمه به ثمر رسیدن و پیگیری کردن این شاخصه های هندسه نظام اسلامی و با موفقیت پشت سرگذاشتن مرحله دولت اسلامی، همدلی و همزبانی دولت و ملت و جهادی عمل کردن مسیولین دولتی و مردم، و مطالبه کردن مردم از مسیولین است.

امام خامنه ای(مد ظله العالی) در بخش بعدی سخنرانی گوهربارشان خاطر نشان میفرمایند که دغدغه اصلی هر دولت با هر سلیقه ای باید مبتنی بر حل مشکلات مردم باشد و مردم تا آنجا که توانایی دارند باید در این راستا به دولت یاری رسانند. و اگر با این تفاسیر دولت به وظیفه اش خوب عمل نکرد، طبیعتا در راستای مطالبه گری مردمی، نقدهایی هم به دولت وارد می شود.

اما این نقد باید در چارچوب منطق باشد و نباید باعث بی اعتمادی مردم به دولت و بالعکس شود و شکاف ایجاد کند. البته این همراهی و همدلی نیز باید دو طرفه باشد.

ملت غیور ایران پتانسیل خوبی در راستای پیشرفت متعالی کشور دارد. اگر خدایی ناکرده بین مردم و دولت شکاف ایجاد گردد، دیگر جبران آن کار بسیار طاقت فرسایی است. واین شکاف سبب عقب ماندگی در همه زمینه ها میگردد. چون انرژی دو طرف به جای فکر کردن به پیشرفت کشور صرف سرزنش و ملامت یکدیگر و عیب جویی از هم میگردد.

 همچنین ایشان در باب اقتصاد نکاتی را یادآور شدند که عبارت است از:

ایشان مردم را به عرصه اقتصادی دعوت می فرمایند و از کسی که در راه منافع _اقتصادی کشور قدمی بردارد، جهادگر یاد می فرمایند.

_ایشان بر اقتصاد درون زا و بر بکارگیری استعدادها و ظرفیت های درونی( مبنای اقتصاد مقاومتی) بسیار تاکید دارند. و همچنین ایشان همین طور نشستن مسیولین مربوطه برای اینکه بیگانگان برای اقتصاد ما کاری کنند، کاری غلط و بیهوده و عقیم به دلیل زیاده خواهی بیگانگان ذکر فرمودند و همچنین نمونه آن را پیام نوروزی رییس جمهور آمریکا برشمردند.

_باید نه فقط در اقتصاد، بلکه در همه کارها هدف گذاری کنیم و اگر نه به روزمرگی میرسیم.اولا بنا بر نظر حضرت آقا باید سرمایه گذاری بر روی تولید داخلی به عنوان هدف اقتصاد امسال و سال های آتی قرار گیرد، که مردم در این زمینه نقش به سزایی باید ایفا کنند. ثانیا باید کشور در زمینه علم و فناوری ترقی بیشتری کند.ثالثا خام فروشی کاهش پیدا کند و به طور کلی از بین برود. رابعا دیگر اقتصاد متکی به نفت نباشد. خامسا مبارزه با قاچاق با شدت تر ادامه یابد. سادسا تولید داخل در سبد مصرفی مردم بیشتر گردد. ثابعا از اسراف جدا پرهیز گردد.

_امام خامنه ای از تحریم به عنوان تنها ابزار دشمن یاد میکنند، که اکر با تدبیر به آن نگاه گردد، کاملا بی اثر میگردد. تحریم تا هم اکنون برکاتش بسیار بیشتر از مضراتش بوده. زیرا ظرفیت درونی ملت به خیلی ها ثابت گشت.نمونه اش فاز دوازده پارس جنوبی و هزاران نمونه دیگر.

امام خامنه ای در بحث مذاکرات هسته ای همچنین خاطر نشان کردند که:

آمریکا به شدت به این مذاکرات احتیاج دارد.این اختلافاتی هم که بین سناتور ها و دولتی ها وجود دارد، به معنای استغنا از مذاکرات نیست بلکه می خواهند امتیازات حاصل از مذاکره به نام حزب مقابلشان تمام نگردد.

ایران فقط در باب هسته ای بذ غرب مذاکرت میکند و لا غیر.نکته بعدی اینکه رفع تحریم ها باید جزو موضوعات مذاکرات باشد نه جرو نتیجه آن، اگر جز این باشد گرفتار خدعه آمریکا میگردیم. همچنین تصمیمات ایران در توافقنامه (اگر توافقی حاصل شد) باید برگشت پذیر باشد، تا یک وقتی اگر آمریکا مانند گذشته سیاهش خدعه ای کرد، ما هم تصمیممان را برگردانیم، زیرا استفاده ما صلح آمیز است.این را همه میدانند.

با تفاسیر بیان شده در این یادداشت انشاءالله با مدیریت جهادی مسیولین و جهادی عمل کردن مردم و مسیولین زیر سایه با عظمت حضرت بقیه الله الاعظم و نایب بر حقشان امام خامنه ای(م ظله العالی) ظهور حضرت مهدی نصیبمان گردد و اسلام در جهان به طور کامل تمدن سازی کند

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.